Na początku mojej przygody z malarstwem akwarelowym sądziłam, że można malować praktycznie na każdym papierze. Nic bardziej mylnego. Od jakości naszych materiałów zależy czy ta technika skradnie nasze serce, czy stanie się torturą.
Oczywiście na początku nie polecam zakupu najdroższych farb i papierów, bo nawet to nie zagwarantuję, że ta technika nam się spodoba. Zachęcam natomiast, na zasadzie prób i błędów do poszukiwania, eksperymentowania, ćwiczeń na rożnych papierach o różnej gramaturze i wielkości. Może się okazać, że super ekstra papier polecany przez znanego artystę wcale nam nie podpasuje, a na zwykłym studenckim bloku będą nam wychodzić prace godne mistrza. Należy pamiętać że każdy artysta kiedyś zaczynał i nie zawsze od razu trafiał na ten swój jeden idealny produkt.
Polecam natomiast kupić kilka rodzajów papierów w arkuszach, są przeróżnych wielkość o różnej gramaturze. Sprawdzimy w ten sposób na którym papierze pracuję nam się najlepiej, na którym rozlewające plamy barwę najbardziej nam się podobają, który się nie marszczy. W ten sposób wybieramy jeden o określonej gramaturze i dalej na nim eksperymentujemy, ćwiczymy uczymy się.
Oto mój zestaw bloków akwarelowych, o gramaturze nieprzekraczającej 300 g, które do tej pory najczęściej używam. O papierach o większej gramaturze opowiem innym razem.
CANSON
250 g, Papier o małej gramaturze, studencki, przeznaczony do akwareli,
gwaszu, akryli, ołówka, pasteli węgla i czego tylko jeszcze chcecie. Lubie go, mimo że pod wpływem sporej ilości wody potrafi się marszczyć, falować i wymaga napinania.
Jak dla mnie jest to papier bardzo praktyczny, fajnie się na nim maluję. Polecam go do początkowej nauki akwareli, ale swobodnie może na nim malować bardziej doświadczony artysta. Minusem tego papieru jest jego falowanie podczas pracy oraz słabe wymywanie.
DALER ROWNEY WATERCOLOUR 300 g. Papier nieco grubszy niż Canson, nie marszczy się i nie faluję podczas malowania, można stosować sporą ilość wody, nie wymaga napinania. Bardzo przyjemnie się na nim maluję, plamy barwne płynnie się rozlewają po papierze i miękko ze sobą łączą. Przydatny przy technice mokre na mokre.
"Piwonie", akwarela 30,5 x 22,9 cm, 2015 r.
FABRIANO 300 g, bardzo fajny papier o gramaturze oraz powierzchni zbliżonej do Cansona, jest jednak nieco grubszy i nie marszczy się tak bardzo pod wpływem wody.
"Zima", akwarela, 2015 r
Na nim powstały portrety, dziewczyn z 2014 r. oraz zimowe pejzaże. Prace akwarelowe wykonane w ramach Projektu również były namalowane na papierze Fabriano.
"Detal", akwarela 21 x 29.7 cm, 2014 r.