Niezbędnik akwarelisty...

PASTELE- od czego zacząć, kilka przydatnych informacji...


Na początku roku obiecałam Wam wpisy dotyczące różnych technik malarskich. Mamy końcówkę kwietnia a mi nie udało się do tej pory spełnić tej obietnicy, ale dzisiaj postaram się troszkę nadrobić... 

Pomysł pisania tuturiali był spontaniczny, już kiedyś Wam o tym wspominałam. Przy tworzeniu pierwszych wpisów tego typu poszłam na żywioł i może trochę od środka zaczęłam Wam pokazywać różne możliwości tej techniki. Dlatego o kolejnych technikach malarskie chciałabym opowiadać w nieco bardziej uporządkowany sposób. Dzisiaj pierwszy z cyklu wpis poświęcony pastelom...

PASTELE   

Podstawowym wyposażeniem artysty-pastelisty jest papier, zestaw pałeczek pastelowych oraz palce.

Pastele to nic innego jak kolorowy pigment połączony z kredą oraz roztworem gumy arabskiej. Składniki te miesza się ze sobą w różnych proporcjach, a następnie formuję się z nich pałeczki i pozostawia do wyschnięcia.  Pałeczki takie mają średnice ok.1 cm i długość ok. 9 cm. 

W zależności od proporcji materiałów użytych w trakcje produkcji pastele możemy podzielić na miękkie, średnie i twarde. 

Pastele miękkie świetnie nadają się do malowania, ich konsystencja zapewnia dobre krycie powierzchni oraz łatwe przenikanie się kolorów. Im więcej dodano do produkcji kredy tym pastele, są miększe a ich kolor jaśniejszy.

Pastele twarde, w swoim składzie mają więcej gumy, nadają się bardziej do malowania cienkich linii oraz szczegółów.

Oddzielną kategorią pasteli są pastele olejne. W ich produkcji zamiast gumy, jako materiału wiążącego, używa się oleju. Uzyskuje się w ten sposób inny stopień przezroczystości pasteli oraz inną gamę odcieni. Pastele olejne, podobnie jak farby olejne możemy rozcierać i mieszać ze sobą używając terpentyny. Tymi pastelami można malować praktycznie na każdym papierze o delikatnej fakturze, na tekturze oraz płótnie. 

Pastele są produkowane w bardzo bogatej gamie kolorystycznej. W zależności od firmy możemy nabyć małe komplety pasteli z 12 podstawowymi kolorami, po ogromne pudełka z 180 barwnymi rysikami. Możemy również kupić pojedyncze pałeczki interesujących nas kolorów i skompletować własną gamę kolorystyczną. Jeżeli decydujemy się na zakup kompletu pasteli zawierających od 20 do 60 kolorów, należy pamięt, że mogą one występować w dwóch dominujących gamach: F z zestawem barw nadających się do malowania portretów, oraz L, do malowania pejzaży. Na zdjęciach pokazuję Wan, mój zestaw pasteli do malarstwa portretowego. Naprawdę jest w czym wybierać... 

I jak zwykle zachęcam do eksperymentów, szukania najbardziej odpowiadających Wam materiałów.





Głównym podłożem do malowania pastelami jest papier, który ma odpowiedni ciężar oraz specyficzną fakturę zwaną "zębem". Dzięki niej pastelowy pył lepiej trzyma się powierzchni papieru niż na zupełnie gładkiej kartce. Gramatura papieru przeznaczonego do malarstwa pastelowego waha się od 150 do 300 g/m. Podobnie jak w malarstwie akwarelowym tak i przy pastelach mamy przeogromny wybór papierów do malowania. Możemy zaopatrzyć się w pojedyncze arkusze papieru jak również specjalne bloki, szkicowniki z kolorowymi arkuszami w różnych ciepłych i zimnych odcieniach oraz kalką zabezpieczającą nasze pracę przed zabrudzeniem i uszkodzeniem. 

Do uzyskania różnych ciekawych efektów, artyście-pasteliście może przydać się kilka pomocnych gadżetów: 
  • rysownica, klipsy lub taśma do mocowania; materiały te przydadzą się nam jak będziemy pracować na pojedynczych arkuszach papieru, w plenerze, musimy mieć wtedy stabilne twarde podłoże pod nasz arkusz papieru; taśmą podobnie jak przy napinaniu papieru akwarelowego możemy przymocować papier do rysownicy, a przy okazji uzyskamy ładną, estetyczną ramkę wokół naszego dzieła;
  • sztaluga, przydaję się przy tworzeniu większych gabarytowo obrazów, gdy malowanie na kolanie, lub biurku jest znacznie utrudnione, gdy chcemy malować postać lub portret z modela, wtedy konieczne jest ustawienie naszej rysownicy z papierem na wysokości oczu, aby było łatwo wzrokiem przejść z modela na naszą pracę;
  • nożyk, temperówka stosuje się je do ostrzenia suchych pasteli, uzyskany pył pastelowy możemy wykorzystać do tzw. suchego lawowani; w pastelach olejnych nożyk przydatny jest do zdrapywania farby oraz tworzenia cienkich linii;
  • fiksatywa, utrwalacz służy do zabezpieczenia ukończonej pracy przed zabrudzeniem, uszkodzeniem; fiksatywę możemy używać podczas pracy, zabezpieczając jej poszczególne warstwy lub dopiero na końcu

  • do mieszani i rozcierania kolorów mogą nam się przydać takie przedmioty jak: bawełniane waciki, patyczki higieniczne, kłębki bawełnianej wełny, pędzle
  • gumki do wycierania, najlepsza jest chlebowa;
  • wilgotne chusteczki higieniczne, papierowe ręczniki, przydają się do czyszczenia rąk oraz pałeczek pasteli;
  • ziarenka sypkiego ryżu, są świetnym sposobem czyszczenie małych skrawków pasteli suchych;  
  • terpentyna przydaje się przy pastelach olejnych, ale nie jest ona koniecznością, spokojnie bez jej pomocy możemy malować tymi pastelami; 
  • kalka kreślarska jest używana do zabezpieczenia pracy w trakcje przechowywania, chroni naszą pracę przed zabrudzeniem, uszkodzeniem, zarysowaniem; niektóre bloki do pasteli mają takie kalki  umieszczone między kartkami papieru.
 
 Dlaczego lobię malować pastelami?

  • pastele mają barwy kryjące, które możemy nakładać na siebie i mieszać bezpośrednio na papierze; możemy malować jasnym kolorem na ciemnym i na odwrót ciemnym na jasne;
  • pastele są bardzo łatwe w użyciu, nie wymagają palety do mieszania kolorów ani rozcieńczalników do uzyskania odpowiedniej konsystencji farb, jak jest w przypadku farb olejnych, akrylowych czy akwareli, wyjątkiem mogą być pastele olejne, ale spokojnie i bez terpentyny możemy malować tymi pastelami;

  • podstawowe wyposażenie pastelisty to: pastele, papier, palce które są najdelikatniejszym z możliwych narzędzi malarskich;
  • technika pasteli pozwana na uzyskanie różnych efektów: od delikatnych muśnięć kolorem po malowanie impastem, wszystko zależy od techniki, oraz rodzaju zastosowanych pasteli;
  • pastele posiadają niezwykłą łatwość rozmazywania, dzięki czemu powstają wspaniałe cienie i rozświetlenia; 
  • pastele dają nam możliwość nanoszenia zmian na obrazie, ścieranie, poprawianie i łączenie ze sobą barw bez konieczności czekania na wyschnięcie farb; 
  • cechują się wyjątkową świetlistością, podobnie jak w akwareli możemy wykorzystać kolor podłoża (papier kolorowy lub biały), do uzyskania ciekawych efektów;
  • pastele produkowane są w bardzo dużej gamie kolorystycznej, możne kupić pojedyncze pałeczki lub całe zestawy;
  • pastele świetnie nadają się do szybkich szkiców w plenerze. 



    Na dzisiaj to tyle informacji o pastelach. Mam nadzieję, że zainteresuję Was tą techniką i że znajdzie ona swoich miłośników.  
     
    A na obrazku poniżej pastelowy portret mojego synka :)

    Mam do waz taką małą prośbę, a raczej pytanie: z jaką techniką chcecie się jeszcze zapoznać? Czy coś szczególnie Was interesuję? Ja co prawda przygotowałam sobie już kilkanaście tematów z różnych technik, o których chciałabym poopowiadać, ale czekam na Wasze sugestię i podpowiedzi, o czym chcecie poczytać?

    Pozdrawiam 
    Anka


    3 komentarze:

    1. Aniu, przeczytałam od deski do deski. Z zapartym tchem, z wielką ciekawością. Jejku zachęcasz do złapania kratki i malowania. Może.... Akwarele musisz mi tak napisać, bo kiedyś uwielbiałam nimi malować martwą naturę. Czasy się zmieniły, a wybór przeogromny. I farb, i papierów. Więc ja czekam na kolejne i kolejne odsłony technik malarskich. I oczywiście na nową majową tapetę. Pozdrawiam serdecznie

      OdpowiedzUsuń
    2. Cieszę się bardzo,że Cię zaciekawiłam. Tak jak najbardziej zachęcam do złapania kartki i malowania. Rysowanie, malowanie jest bardzo przyjemną formą relaksu, stąd taka popularność kolorowanek dla dorosłych. Artykuł o akwareli jest w trakcje pisania, niedługo się pojawi, tak samo jak majowa tapeta:) Zapraszam...

      OdpowiedzUsuń
    3. Kiedyś bardzo dużo malowałam właśnie pastelami. Małe obrazeczki, martwa natura, pejzaż.......Fajna zabawa, a przy tym nie tak kosztowna jak przy technice akwarelowej, bądź olejnej. Tutaj wystarczą pastele, dobry papier.........wena i sprawne palce. Fiksatywa może być, a w przypadku jej braku można ją zastąpić lakierem do włosów. Portrecik synka uroczy, a może raczej......synek uroczy i dobry portrecik:)

      OdpowiedzUsuń

    Copyright © 2014 Na skrzydłach anioła , Blogger